čtvrtek 23. dubna 2015

Už dost! Spouštíme blogerskou kampaň proti množírnám



https://www.facebook.com/blogerkyrikajine
kliknutím se dostanete na stránku projektu

Některé články vznikají s dlouhodobým záměrem a jiné vznikají spontánně, na základě nějaké náhlé události nebo, jako v tomto případě, na základě rozčílení. A i když tím možná strhneme diskuze, tak stále myslíme, že by se o tomto tématu mělo více mluvit a informovat neznalé o tom, jak to vlastně s těmito pejsky je. A pokud mají zdravého silného pejska z množírny, který jakoby z oka vypadl výstavnímu pejskovi s PP (průkazem původu), tak mají vážně velké štěstí..

Popud ke kampani 

To se takhle kouknete na facebookový BAZAR a již po několikáté se rozčílíte. ,,Prodam stenatka Jorksirka, pejska a fenecku, odber konec dubna/ zacatek kvetna, stenatka budou odcervena a ockovana, bez PP, foto rodicu mohu v pripade zajmu zaslat. Vice info zpravy. P.S 70 km od ****.“ Proč mě zrovna tento inzerát tak rozčílil? Proč je to evidentní množírna? Jaká je pravděpodobnost, že fenku omylem obskákal pes v parku nebo na zahradě a zrovna to byl také Jorkšír a také bez papírů? A ještě má jeho fotky, které vám všem může ukázat. Nějak moc náhod na jednou… Tak jsem se zapojila do diskuze a ještě jsem měla tu drzost, říct si o cenu, která má být podle pravidel bazaru zveřejněná a byla jsem okamžitě napadána, urážena a setkala jsem se s nepochopením a jen minimálním zastáním. Po asi dvaceti minutách se majitelka „vysmála“ všem, kteří měli odlišný názor a napsala, že i přes naše blbé kecy jsou štěňata už zamluvená a k tomu vítězného mrkajícího smajlíka. Poté byl příspěvek smazán a já jsem nestihla udělat screen, ale jelikož jsem rozhořčeně kopírovala kamarádce s podobným názorem, se kterou tohle téma pravidelně probíráme, měla jsem uložený alespoň text. Potom jsme o tom začali bouřlivě diskutovat s Jahodou z Jahodovníku a řekly jsme si, že takhle už to dál nejde! Proto jsme oslovily pár blogerek,které známe a víme, že mají rádi zvířátka a oslovili jsme organizátory kampaně NE množírnám a na základě spolupráce vznikla tahle kampaň. (P.S.: K paní s jorkšíry se ještě vrátím, tohle není ani zdaleka konec příběhu!)

Na začátku vám řeknu ještě pár věcí. Z této kampaně nic nemám, nikdo mě nenajal a kromě zvýšení informovanosti o problematice, si od ní vůbec nic neslibuji. Možná si někdo řekne, proč se taková pipina, co má pár článků, pouští do projektu, ve kterém jde o to, aby se o problémů dovědělo co nejvíce lidí a ona má jen pár stálých čtenářů? Inu někdo s tou „osvětou“ začít musel, a jelikož mě až zaráží, jak se lidé zastávají množíren, protože se na ně z profilového obrázku směje mile vyhlížející pán nebo paní a na fotce je normální roztomilé štěňátko. A to přece nemůže být podvod, paní určitě jen chtěla zkusit štěňátka, přece by každá fenka měla mít za život alespoň jednou štěňata, ne? Ale zvířata mohou žít na malém prostranství bez větších možností procházek nebo mezi výkali, mají jednotvárnou stravu, ani základní veterinární vyšetření a jsou chování pro jeden jediný cíl... MNOŽIT SE, aby si jejich páneček mohl zajet třeba na dovolenou.
 

I takhle mohou žít zvířata z množírek (zdroj)

Bohužel se ale v posledních letech stále více mluví o množení zvířat ve velkém, na povrch vyplouvají fotografie, ze kterých mrazí a o lidech, kteří v tom vidí business a jednoduchou matematiku. Řeknou si, v módě jsou francoužští buldočci, mám psa, koupím si fenku, za očkování a odčervení dám 1500,- a něco za krmení a štěňata můžu prodat 1 za 8000-9000,-,to je super, budu boháč! Moje fena bude továrna na peníze. Lidé chtějí ušetřit, ale v tomhle případě šetří na špatném místě a může se jim to vymstít. Nehledě na to, že jsem našla buldočka s PP za 10000,- no, tak bravo, ušetřili tisícovku a ani neví jaký je zdravotní stav štěněte nebo jeho rodičů a nebudete muset vypláznout další x tisíc za zdravotní výlohy. Jenže tam kde je poptávka, tam je i nabídka a pejsci a další zvířátka se vesele množí dál!

Malým důkazem budiž příběh mé dávné kamarádky, kterou jsem (věřte nebo ne) našla v komentářích v jorkšířím inzerátu! Kamarádka si v roce 2011 přála pejska, tenkrát se o množírnách ještě tolik nemluvilo a jakožto studentka chtěla za svého vysněného pejska, bílého švýcarského ovčáka, zaplatit co nejméně. A moc jí děkuji za poskytnutí příběh.

„Byla jsem mladá a blbá, pořídila jsem si štěně bez PP, protože jsem ho chtěla jen jako mazlíčka a ne na výstavy. Pes mě stál 3500. Myslela jsem si, jak jsem hrozně chytrá a dobrá, ale je to kryptorchik (nesestouplo mu varle), má 72cm v kohoutku, 50kg (*větší a těžší oproti standardům plemene), má dysplazii a za tu dobu se do něj narvalo desítky tisíc. Takže místo toho, jak jsem si myslela, že ušetřím, tak pravej opak....“ 

A jak odhalit množírnu?

Podle mě je množitel každý, kdo množí pejsky bez PP a nestydí se říct si za štěňata víc, než jsou výlohy za péči (a někdy je to o dost více). Cenu nastaví o pár tisíc méně, než se prodávají s PP (někdy ani to ne) a vesele množí, dokud se trh tohoto plemene nenasytí, nebo je fenka už moc „opotřebovaná“.

Odhalit množírny nemusí být tak snadné, vše se může zdát v pořádku, ale pár tipů pro vás mám. Už z výše uvedených informací vyplývá, že když je uvedeno, že mohou dodat fotky obou rodičů, byl to záměr ty štěňata mít. Takže ruce pryč! Na facebooku také často neuvádějí ceny štěňat, právě kvůli rejpalům a lidé si o ni musí psát do zpráv. A co si budeme nalhávat, téměř vždycky jde o peníze! Pokud by se stala nehoda, neříkala bych si o více, než kolik bych utratila za zdravotní péči (očkování a odčervení) a náklady za krmení, popřípadě transport k novým majitelům. Alarmující může být i to, pokud třeba pejska sháníte už delší dobu a hledáte inzeráty na internetu, že množitel má svoje inzeráty nepřetržitě vyvěšené se stejnými fotografiemi. Na facebooku zase to, že množitel dává příspěvky co 3 měsíce, nebo dává více inzerátů na různé štěňata. (Ano to se stalo na stejném bazaru, manželský pár uveřejňoval v pravidelných intervalech inzeráty na štěňata krysaříků, ale po několikátém příspěvku za pár měsíců, to už začalo být divné lidem, kteří pravidelně příspěvky sledují, protože fotky „rodičů“ byly stejné a fotka očividně pocházela ze sociálně slabšího prostředí.

Pokud už jste si o pejska řekli, množitelé vám mohou nabídnout, že vám ho někam přivezou, nebo si předáte štěně jinde, protože zrovna malují dům nebo zrovna jedou k babičce a tak vám ho předají tam. Ale předat vám ho mohou i na jejich adrese, nepozvou vás dál, nenechají vás mrknout se na zbytek pejsků nebo vás vezmou do nějaké místnosti, kam pejskové nemůžou. Jsou ale i tací, u nichž se bude pozdávat úplně všechno a uvidíte pelíšek, ve kterém leží fenka se štěňaty! Pejsek také může být špinavý a zapáchat.

Vím, že je kruté nechávat pejsky v množírnách a i já bych je nejraději všechny vykoupila a vysvobodila, ale bohužel tím jenom podpoříte další a další množení, jelikož pro množitele jsou to peníze bez námahy. A já stále spoléhám na dobrovolníky, které pořádají zátahy na odhalené množírny a pejsky zachraňují.

Pokud je pejsek moc malý a sám se ani nenají je to také alarmující! Takové štěňata by měli být ještě u maminky a sát mléko a to i přesto, že množitelé v inzerátech dekladují úplně jiný věk. A další příklad z praxe a opět od jiné mé kamarádky, která se ozvala na mou výzvu pod jednou diskuzí. 

Na fotce dole vidíte „čistokrevného“ maltézáčka vedle toho opravdu čistokrevného a rozdíly jsou opravdu zřetelné a zřejmě je zkřížený s bišonkem. Pejsek byl také pořízen v roce 2011 a tenkrát za něj chtěli 2500,- a pejsek nebyl ani očkovaný, ani odčervený.

„Psa jsme na bazoši našli my, byl tam vyfocený v jakémsi hrníčku a samozřejmě velmi levný. Bohužel pro něj jela babička s tetou a těm nepřišlo nijak divné, že jsou štěňata v malé krabici od hoven, takže si přivezli silně začervené štěně se svrabem v uších, podle váhy určitě mladší než 7 týdnů, neumělo ani pořádně žrát. Léčba nás vyšla dráž, jak celý pes, ale majitelka nám ze strachu celou částku vrátila zpět. Asi věděla proč…“

Když jsme u maltézáčků, bišonků a křížení, moje kamarádka zareagovala na moji výzvu zrovna pod tímto příspěvkem:



Co to potom bude za štěně? Křížené z křížence…. doufejme, že nakrytí nenajde a rovněž se našel někdo, kdo se postavil proti a měl svůj názor, zbytek komentářů bohužel nemám, protože byl příspěvek smazán.

Svými slovy bych množírnu popsala jako nezodpovědné záměrné množení psů za účelem zisku. Pejskové bez PP totiž původně pocházeli jako pejsci nesplňující přísné standardy plemene nebo měli nějaké vady, díky kterým se nemohly účastnit výstav. Nebo také tím, že se pejsek s PP křížil s pejskem bez PP a takhle se množilo dál.

A zpátky k inzerátu

A proč jsem byla z oného inzerátu tak vytočená? Protože většina lidí se obouvala do pár jedinců, kteří psali, ať nepodporují množírny, že psi nemusí dodržovat standardy, že mohou mít nemoce, že mohou víc vyrůst a vypadat úplně jinak, že paní z toho má jen výhodný business, že neví, z jakého prostředí pejsci jsou, že fotky rodičů mohou být podvrh, že mohou mít genetické vady, které se odhalí až po nějakém roce a za operace svých miláčků zaplatí několikanásobně více, než kdyby si pořídili pejska s PP, jehož chov podléhá přísným standardům a pokud má plemeno geneticky sklon k nějaké chorobě, provádí se vyšetření již preventivně (třeba u německých ovčáků se provádí screening kvůli dysplazii). Lidé ale chtějí ušetřit, vidí magické obličeje štěňátek, jejich Anička nebo Martínek chtějí štěně za každou cenu a stejně nechtějí chodit na výstavy, tak proč kupovat psa o pár tisíc dražšího, když nemusí?

Předevčírem jsem se opět vytočila, paní s Jorkšírky, která se vysmívala, že už má štěňata i přes blbé kecy a bez PP zamluvená, zase postnula inzerát.. Má jich snad více?

Lidé, kteří už komentovali, jsou většinou stejnou barvou 
A tak, nekupujte pejsky za levnější cenu bez PP, buď si připlaťte (někdy to ani není moc), nebo adoptujte a pokud vážně stojíte o to štěně, které jste si zamilovali z nějakého inzerátu, zajimejte se! Chtějte vidět, kde pejsci bydleli, spali, jedli, co jedli, chtějte vidět jejich rodiče, chtějte očkovací průkaz... A pamatujte, že v  útulcích i na internetu můžete najít i krásná štěňata nalezená nebo zachráněná, které si také přejí být milována. Třeba minulý týden se na slovensku na poli našlo 16 štěňat u velkého pytle.....

Jelikož mám ještě co říct, mám v záloze ještě jeden dlouhý příběh psíka z množírny a ozval se nám ještě jeden čtenář s důvěrnými informacemi, takže vznikne zřejmě ještě další článek. A ráda bych vás pozvala, ať si určitě přečtete článek u spoluzakladatelky Jahody, bez které by žádná kampaň nebyla a u které se dovíte něco také o množení králíčků a na článek k Tess, které děkujeme za iniciativu a která článek vztáhla na všechna zvířátka. Dále se mrkněte na facebook, kde budou odkazy na články všech blogerek, které se zapojí a další informace k projektu. Tímto bych také ráda poděkovala za milou spolupráci NE množírnám. Za to, že jsme se mohli stát součástí jejich fungujícího projektu.


Výzva na závěr 

Máte-li blog a chtěli byste nám pomoci kampaň rozšířit na dalších blozích, nebo máte-li k tomuto tématu také něco říct, kontaktujte mě nebo Jahodu. Pokud nás chcete podpořit, sdílejte kampaň na facebooku nebo umístěte na blog logo projektu jako banner s odkazem na fb stránky. Děkuji ještě jednou všem kteří se účastní za spolupráci. A doufám, že alespoň někomu otevřeme oči a lidé nebudou tolik vyhledávat pejsky a zvířátka z množíren :)

Terez





7 komentářů:

  1. Je to rozhodně zajímavý článek a skvělá kampaň. Držím palce a jsem ráda, že jsou tu lidi, co šíří osvětu. Ale i tak se obávám, že se nic moc nezmění a pokud si pejsky z těchto množíren nebudou lidi kupovat, pak budeme stále častěji nacházet pejsky v igelitkách, u popelnic nebo v řekách... :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Je mi jesné, že je to jako bojovat proti větrným mlýnům, ale třeba to nějak pomůže. Jsou organizace, které dělají zátahy na množírny a tím, že se zmenší poptávka, se může pomalu, ale jistě zmenšovat také nabídka...

      Vymazat
    2. Já vím a doufám v to. Osvětou to přeci jen většinou začíná. Ráda se připojím alespoň sdílením a podporou. :)

      Vymazat
  2. Brouku, kde ten článek je dlouhej? Já ho doslova hltala ;-)
    Díky moc, že jsem součástí.. Těším se, až rozjedeme i další témata ;-)
    Každopádně na počtu čtenářů a na tom jak dlouho bloguješ vůbec nezáleží, je to o tom jaká jsi a to jsi skvělá a hlavně nejsi bezohledná =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, ten komentář mě moc potěšil :) No hele a NE mnozirnam chtějí uspořádat na podzim akci, takze to není jednorázová :)

      Vymazat
  3. Skvělý článek. Je to hrůza, co se děje a zvířat je mi vždycky líto nejvíc... Snad přeci jen pomůžeme dobré věci! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V to doufám a už se těším na tvůj článek! :)))

      Vymazat